Haladó művészfotó tanfolyamon, A média és Művészfotográfus Állami képzésen és a Táncfotós workshopokon előadó és gyakorlat vezető
Dusa Gábor fotóriporter, tánc és színház fotós
Szakmai út: Fotográfia
Egy kis kerülővel jutottam el ideáig, mert világ életemben
állatorvos szerettem volna lenni. Próbálkoztam néhány évet az egyetemen, de
rájöttem, hogy mégsem az az én világom. Ott viszont már elkezdtem komolyabban
is fotózni, aminek az lett a vége, hogy az egyetem után jelentkeztem a Práter
utcába, ami egy érettségi után szakmát adó kétéves iskola. Ott tanultam meg a
fényképzés alapjait. Ez persze még nem a digitális korszakban volt, hanem a
filmes időszakban. Ott 1993-ban végeztem, majd a Bálint György Újságíró
Akadémia fotóriporter szakára jártam, aztán még egyszer visszamentem az
újságíró iskolába, mert szerettem volna megtanulni azt is, hogy miután elkészül
egy kép, mi történik vele, hova kerül, hogyan használják fel. Így aztán még egy
laptervezés-képszerkesztés szakot is elvégeztem.
Tulajdonképpen ezen az úton indultam el afelé, hogy a
fotózás munkává, hivatássá váljon. A MU Színházon keresztül egyre több
felkérésem érkezett. Berek Péter volt az igazgató, Mandel
Róberttel ők rendezték a World Music Fesztivált, azt is szerencsém volt
néhány évig fotózni. Az első újságos felkérés a Színház című újságtól
érkezett, Korniss Péter volt a képszerkesztő. Mentem az
Operettszínházba a Csárdáskirálynőt fotózni. Ez volt az egyik
irány. Aztán a fotóriporter szak elvégzése után lett az első komolyabb állásom.
Még a Práter utcai képzés hozadéka volt, hogy a szakmai gyakorlatot egy
Köztársaság nevű újságnál töltöttem. Fejér Gábor volt a
képszerkesztő, de ott dolgozott Bánkúti András, Kiss-Kuntler
Árpád, Toroczkai Csaba, nagyon jó fotóriporterek, akiktől
rengeteget lehetett tanulni. A szakma mellett kapcsolatépítés szempontjából is
igen hasznos korszak volt ez. Így ismerkedtem meg Tarján Miklóssal,
a Pelikán kiadó vezetőjével. Ez volt az a kiadó, amelyik direkt azért jött
létre, hogy fotóval foglalkozó könyvet jelentessen meg. De emellett kitalált
egy kvázi hírügynökségi rendszert is, amin keresztül fotósoknak adott
munkát. Spilák Zsuzsannával ketten évekig bedolgoztunk a
Népszabadságnak. Alkalmazott fotóriporterek voltunk, 1994-1995 során ez volt az
első igazi munkám. Ebbe minden beletartozott. Reggel mentem a Parlamentbe az
ülésterembe fotózni, délután vízilabdameccs, aztán vidéki riportfotó és így
tovább. De a konstrukció nem működött a kiadó számára, így fel kellett
számolni. Azóta szabadúszó vagyok.
Állandó munkám a Nemzeti Táncszínház bemutatói.
Dusa Gábor a Haladó művészfotó tanfolyamon, A média és
Művészfotográfus Állami képzésen és a Táncfotós workshopokon előadó és
gyakorlat vezető.